Eerste indrukken - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Arjan van der Zon

Blijf op de hoogte en volg Arjan

13 Februari 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

ARRIVAL
Gisteravond het vliegtuig genomen, samen met Jelle Klaasen (darter voor het geval dat onbekend is), die blijkbaar niet genoeg geld verdient om duur te vliegen, want hij zat gewoon 2 rijen verderop in het easyjet vliegtuig. Aangekomen op het vliegveld werd ik meteen opgepikt door mijn begeleider tijdens mijn onderzoek, zodat we alvast kennis konden maken. Hij heeft mij naar het hostel gebracht waar ik de eerste nacht sliep. Aangezien ik natuurlijk een enorme jetlag had lag ik om een uurtje of 11 op mijn bedje, waarin ik heerlijk lag, maar niet echt goed sliep. Brazilianen die blijkbaar om de 00:00 uur moesten opstaan voor hun werk was niet erg bevorderlijk.

DAGJE SJOUWEN MET BAGAGE
Na een uiterst goed ontbijt met de tas mijn rug naar Pollock Halls, een van de vele universiteitsterreinen in Edinburgh, om daar papierwerk te tekenen en de sleutels van mijn kamer te halen. Ik had thuis alle bussen precies uitgezocht, maar natuurlijk is alles anders in een grote stad, omdat daar ALTIJD wegwerkzaamheden zijn. Maar met sneeuw in plaats van regen kon mijn dag sowieso niet stuk. Aangekomen bij Pollock Halls reception centre kreeg ik alleen een contract, de sleutels moest ik in een ander universiteitspand gaan halen, het Warrender Park Crescent (Crescent betekend trouwen halve maanvormige straat kwam ik vandaag achter). Ik kon het best een taxi nemen werd me aangeraden, maar ik had net een dagkaart met de bus gekocht, dus ik dacht dat kan ook anders. Als ik gewoon was gaan lopen was ik uiteindelijk sneller geweest bleek achteraf, maar een paar bussen verder (en een boze buschauffeur die vond dat mijn dagticket niet goed was afgescheurd, wat de vorige buschauffeur voor me had gedaan) was ik daar. De dame achter de balie had de sleutels keurig klaarliggen en babbelde zo snel dat ik er misschien de helft van meekreeg, maar acht, ze bedoelde het vast goed. Dat is sowieso hier erg lastig, de Schotse mensen praten met een immens accent, wat op zich nog wel te volgen is, maar dat tempo, razendsnel! Herhalen doen ze gelukkig graag. Vanaf Warrender Park Crescent dan eindelijk naar mijn kamer (met gelukkig maar 1 bus), waar ik een schoonmaakster tegenkwam die het trappenhuis aan het schoonmaken was. Ze hielp me met de juiste kamer vinden en ik kreeg meteen een rondleiding van haar door mijn nieuwe huisje en een beschrijving naar de dichtstbijzijnde supermarkt, wat later een enorm shopping centrum bleek te zijn met een supermarkt waar je U tegen zegt. Ideaal, 10 minuutjes lopen en elke dag van 7:30 tot 22:00 open. (behalve op zondag, dan “slechts” van 8:00 tot 20:00)

Mijn kamer is klein, 3 bij 4 denk ik ongeveer, heeft een bed, kast, stoeltje, 2 kleine kastjes en een raam. Dat is het dan ook wel. Gelukkig is er ook internet, die je kunt aanzetten door je te registreren via een cd-rom. Hoe registreer je je computer? Nou gewoon, via het internet. Kortom, geen internet de eerste dag, totdat ik het aan een huisgenoot vroeg of die me via zijn internet wilde registreren.
Mijn huisgenoten (acht) heb ik een aantal al van leren kennen, het zijn ook buitenlanders, geen enkele Schot in huis. India, Duitsland, Oostenrijk, China, en nog meer wat ik alweer vergeten ben (net als de helft van de namen die ik niet meer weet) Die avond een potje pokeren met ze om ze eens beter te leren kennen, het lijken aardige kerels. Helaas 2e van de 6 die meespeelden geworden.

EERSTE DAG OP MOREDUN RESEARCH INSTITUTE
Vandaag was mijn eerste dag op mijn onderzoeksstage. Daar aangekomen moest een hoop papierwerk ingevuld worden om op het internet te komen en om alle veiligheidsmaatregelen die daar gelden door te komen. Als het goed is krijg ik maandag een pas om overal in te kunnen. Het was een drukke dag! Veel mensen en nieuwe omgeving. Het was leuk om eindelijk de mensen te zien waarmee ik gemaild had vanuit Nederland. Het engels gaat me redelijk af als ik mensen 1 op 1 spreek, echter tijdens pauzes kan ik de groepsgesprekken af en toe niet te volgen. Ik merk ook dat ik savonds echt dood moe ben van alle gesprekken in het engels en de concentratie die ik daarbij nodig heb.
Vrijdag wordt er vroeg gestopt met werken, rond uurtje of 4, en dan gaan ze nog even de pub in, wat ik als vreemdeling natuurlijk gewoon onderga. Eigenlijk gewoon een w.s.b (week sluitings borrel) voor volwassenen zullen we maar zeggen. Erg leuk omdat er dan andere onderwerpen ter spraken komen dat waaraan gewerkt wordt op het instituut.
Thuis aangekomen (want zo noem ik mijn kamer inmiddels maar) deed mijn internet het! Dus meteen skype proberen en mijn mails bekijken en een stukje typen!
Zoals jullie kunnen lezen gaat het dus best aan deze kant van het kanaal en heb ik veel zin om volgend weekend me meer te gaan verdiepen in mijn onderzoek. Maar eerst komend weekend de stad maar eens verkennen en beddengoed halen (aangezien ik niet 3 maanden in een slaapzak ga slapen op het matras).
Toch vertel ik jullie liever in het echt hoe het hier is, dus mochten jullie skype hebben, voeg me dan maar toe!
Nu ga ik nog even proberen wat foto’s toe te voegen, voor zover ik die heb gemaakt.

Groetjes!

P.s. Dat ze hier links rijden is tot daar aan toe, maar dat ze de bushokjes met de dichte kant naar de weg toe zetten begrijp ik niet.
P.p.s. Koffie en thee is gratis in de kantine op mijn stage tijdens ochtendpauze en middagpauze. Tijdens de lunchpauze moet je er echter voor betalen. Schotse logica?
p.p.p.s. Ook ik aan de “waarbenjij.nu”. Leuk dat jullie dat kunnen lezen, maar eigenlijk is de achterliggende gedachte dat ik zelf niet vergeet wat ik hier allemaal uitvoer.


  • 13 Februari 2009 - 20:55

    Maaike:

    hey arjan!
    leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen en dat je je poker skills aan het bijspijkeren bent. denk dat je daar iets meer uitdaging hebt dan het pokeren tegen mij :p veel plezien! tot skype ;)
    Kus, Maaike

  • 13 Februari 2009 - 20:56

    Fokko:

    Hey Arie wat een ongelofelijke eer dat je bij Jelle Klaassen in het vliegtuig zat!! Wat een held is dat. Mooi om te zien dat je je vermaakt. En dat je dat Engels niet altijd kan volgen, ach, zelfs met de Nederlandse spelling heb je al moeite he meneer de Ab!! Ook mooi dat je vrijdagmiddag toch nog aan je biertjes komt.....!
    xxx ook groeten van marieke

  • 13 Februari 2009 - 22:58

    Jorien:

    Arme, arme Arjan, wat een enorme jetlag heb jij overbrugd zeg! Ik hoop dat je daar aankomende 2 maanden geen concentratieproblemen aan overhoudt ;)

    Ik ben benieuwd wanneer jij voor de eerste keer vanuit het bushokje blij tegen het glas aanloopt als de bus eraan komt... De schotse logica, ik denk dat al die haggis ze naar het hoofd is gestegen!

    Ik herken heel veel van je Engelse opstart problemen, maar ja moet maar denken: aan het eind kun je er zeker 55% van verstaan :) significante vooruitgang hopelijk *hihi*
    Ik hoop dat je je snel thuisvoelt in je 'cel', weet je zeker dat je niet in een klooster bent beland? Zou je je adres door kunnen geven? Kan je zéér-eventueel-gestuurde-kaartjes-van-nog-eventuelere-vrienden ophangen om de maagdelijk schone wanden te versieren.

    Het is wel goed trouwens dat je slechts tweede bent geworden met poker, je na je eerste dag euforisch superieurm voelen is ook meteen zo wat. Voor een volgende keer kan wel meteen om de 'huis schoonmaakbeurt spelen'. Succes je eerste week en ik ben blij dat je gewoon door kan gaan met je wsb behoefte.

    (aan de lengte kun je weer zien dat ik aan mijn verslag moet werken... waar gaat jouw onderzoek eigenlijk over?)

    x, Jorien

  • 13 Februari 2009 - 23:08

    Marieke:

    Leuk om te lezen dat je buitenland stage nu echt is begonnen! En dat je daar nu heerlijk in de sneeuw zit; leuk om het kasteel in het wit te zien!:)
    Heel veel plezier en tot skype!
    Waughs,
    mariek

  • 14 Februari 2009 - 05:11

    Tosca:

    He Arjan!

    Mooi dat je het al zo naar je zin hebt! Klinkt super! (begin ook al steeds meer zin te krijgen om eind van het jaar naar Edinburgh te gaan!) Succes met je onderzoeksstage en ik heb je al aangemeld bij skype!

    xx Tos

  • 15 Februari 2009 - 12:19

    Cees:

    Hi, mooi om te horen dat je de beste spots van Edinburgh gaat bezoeken. (kasteel is niet verkeerd) Maaruh is 3x4 voor 5 personen niet iets te ruim? Dat is 2,4m2 p/p! Dat wordt weer lepeltje lepeltje :-( Wel goed om te horen dat het pokerniveau te doen is :-P Ga je nog een fietsje scoren? Ik kijk er naar uit. Tot over 4 weken! Gr, Cees

  • 15 Februari 2009 - 14:24

    Jantien:

    Hey Arjan,

    Super leuk om je verhalen te lezen (hopelijk komen er meer). Ik hoop dat je het naar je zin gaat krijgen, maar zo de eerste indrukken te lezen gaat dat wel lukken denk ik.

  • 16 Februari 2009 - 15:44

    Cock:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Arjan

Onderzoeksstage Moredun Research Institute in Edinburgh

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 16464

Voorgaande reizen:

11 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: