Fietsen! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu Fietsen! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu

Fietsen!

Door: Arjan van der Zon

Blijf op de hoogte en volg Arjan

17 Februari 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

WEEKEND!
Tijd om de stad te zien en nog wat voorzieningen te treffen. Half 11 in de rij bij de enige 2ehands fietsenwinkel in Edinburgh, waar werklozen fietsen opknappen die zijn afgedankt. Mooi fietsje uitgekozen met 18 versnellingen en spatborden (iets wat de meeste fietsen hier niet hebben gek genoeg). Mooie nieuwe bandjes erop en alleen op het frame een hoop krasjes, maar dat mocht de pret niet drukken.
Meteen proberen uiteraard en op weg naar Professor Ruth Zadosk, die hier 3 km vandaan woont, om beddengoed te halen. Je zou het aan de naam niet zeggen, maar ze is een Nederlandse en ze werkte 7 jaar geleden nog aan de faculteit bij bedrijfsdiergeneeskunde en epidemiologie. Daar aangekomen bleek ze naast beddengoed ook allerlei fietsattributen voor me klaar te hebben liggen en kon ik zo aanschuiven voor de lunch. Leuk om weer even een Nederlands gesprek te hebben! Je merkt meteen in dat je in het Nederlands alles ook zegt zoals je het denkt, wat met mijn engels nog niet altijd het geval is.
Die middag ben ik nog naar de stad gefietst om wat van de stad te zien. Meteen even wezen shoppen voor een kaart van Schotland en Edinburgh en ook schots prepaidkaartje op de kop getikt. (nummer 07-552710086). Eigenlijk heb ik verder alleen maar 2 uur rondgefietst. Kon ik meteen lekker wennen aan het links rijden! Dat gaat vrij makkelijk totdat je rechtsaf moet of een rotonde nadert, dan gaan de hersenen hard werken! Erg veilig is fietsen niet hier aangezien er maar weinig fietspaden zijn. Gelukkig heb ik mijn helmpje meegenomen, zodat ik als ik naar mijn stage ga fietsen elke dag (want dat is de bedoeling) en over een 50 miles weg rijd, ik in ieder geval enige vorm van bescherming heb.
Die avond voor het eerst gekookt, hollands, aardappels vlees en groenten. Het vlees heb ik het goedkoopste uitgezocht wat ik kon vinden, lean mince, waarvan ik eigenlijk niet wist wat het was, behalve dat er kalkoen in zat. Volgens een vertaler op internet is lean mince “de helling hakt fijn”. Het smaakte eigenlijk naar gebakken ei, dus wat het nou was weet ik eigenlijk niet. Die avond mijn kamer wat omgebouwd naar wens. Mijn kamer ziet er nu ook al een stuk beter uit na de verbouwing. Dekbed in plaats van slaapzak, Foto van peerdepieten gala van mij en Kris aan de muur, Kaart van Edinburgh op de muur, overal wat was over de grond verspreidt. Kortom, steeds meer mijn eigen kamertje. Daarna weer poker gespeeld met mijn huisgenoten. 3 Potjes gespeeld, twee keer 2e en een keer 3e. Ik ga een keer winnen, het moet! Het pokeren is erg gezellig, maar buiten dat leeft iedereen hier een beetje langs elkaar heen. Ieder gaat zijn eigen gang, alles relaxt en ieder kookt zijn eigen maaltje. Het zijn geen ruige stapmensen voor zover ik mee heb gekregen en zelfs tijdens een potje poker wordt er geen biertje gepakt. Misschien komt dit omdat er geen van allen uit Great Britain komt. Kortom, ik hoop komende weken ook nog wat andere mensen uit de flat te ontmoeten waar ik af en toe eens kan eten of een biertje pakken in de stad. Want om nou in mijn eentje de stad in te gaan op een zaterdagavond is ook niet alles.

Zondag lekker uitgeslapen en daarna op de fiets naar Holyrood park. Dit is een grote berg van 2 km doorsnede midden in de stad met mooie kliffen en 3 “lochs” erin. Half met de fiets en grote stukken lopend nadat ik mijn fiets ergens had vastgeketend heb ik het park bekeken. En om de 251 meter hoge berg te beklimmen was ik toch wel even bezig! Maar het uitzicht was het zeker waard! Aan alle kanten kon je zien dat de berg omringt was door Edinburgh, maar ook daarachter kon je kijken zodat je de bergen en de zee ook mooi kon zien. Af en toe was er zelfs een wazig zonnetje, zodat ik elke keer moest timen om precies met de zon een foto te nemen! Het waaide er wel erg hard, maar dat schijnt het hier altijd te doen.

EERSTE ECHTE WERKDAGEN
Maandag vol goede moed op de fiets naar mijn stage. Ik was gewaarschuwd dat het iets wat “Hilly”zou zijn. Nou dat klopte wel, om over de wind tegen maar te zwijgen. Een en al bezweet en met ontzettend zware bovenbenen kwam ik na 35 minuten aan op mijn stage. Lang leve de douche daar zullen we maar zeggen. Gelukkig was de terugweg relax fietsen en maar 25 minuten, dus beter zo dan andersom.
Ik krijg op mijn stage veel vrijheid, ik heb nog aardig de keuze wat ik precies wil gaan onderzoeken. Ik ben nu onderdeel van de onderzoeksgroep Chlamydophila Abortus en draai mee in een groot onderzoek van 3 jaar. Hierin zijn allerlei kleine onderzoeken verweven. Mijn onderzoeksvoorstel was redelijk breed (expres zodat ik wat speelruimte had) dus ik kan nog vele kanten op. Momenteel ben ik begonnen met ELIZA’s doen op bloedsamples van de schapen. Ik ga kijken naar het wel of niet aanwezig zijn van antilichamen tegen Chlamydophila Abortus. Ik mag helaas geen bloed zelf tappen! Beetje jammer, aangezien een proefdierkunde certificaat hier een cursus is van 2 dagen en ik een cursus in Nederland heb gevolgd van 2 weken maar deze niet geldig is in Schotland. En aangezien het papierwerk rondom het certificaat zo veel tijd in beslag neemt heeft het geen zin die cursus hier te gaan doen. Maar later in het onderzoek kan ik wel zelf placentamonsters nemen en swabs.
Nu ga ik dit maar eens op de site zetten want morgen gaat de wekker om half 7 omdat ik om 7 uur op de fiets moet zitten. Vroeg beginnen zodat ik bepaalde stappen van de ELIZA af heb voor de koffiepauze.
Oh ja ik wilde ook nog even iedereen die gereageerd had op mijn vorige stukje bedanken voor hun leuke reacties!

p.s. Pet ensurance kun je hier gewoon kopen van het supermarkt merk Sainsbury’s! (Eerste drie maanden zelfs gratis)
p.p.s. Mijn adres hier is:
65/4 Room 8 West Mains Road
Midlothian
Edinburgh
EH9 3JE

  • 17 Februari 2009 - 21:10

    Mam Marion:

    Hey Arjan,
    Ik heb eens even in het woordenboek gekeken en zag dat lean mager vlees betekent. Er staat niet bij van welk dier. Mince is gehakt. Je bent er niet ziek van geworden? Het heeft in ieder geval je cholesterolgehalte niet verhoogd.....
    Tara!

  • 18 Februari 2009 - 06:50

    Hessie:

    Zandbak player!!
    Zo te horen vermaak jij je wel met je fietsie in Edinburgh! Klinkt leuk allemaal- hopelijk wordt je stage/ scriptie wat je ervan verwacht had!
    Mijn stage gaat prima; geef nu eerste jaars pedagogiek hbo-ers les op de Hogeschool van Amsterdam over burgerschap etc. en m`n onderzoek verloopt tot nu toe erg goed! Hoe lang blijf je daar? 3 maandjes? Pittig hoor- die Arrie in het verre buitenland ;) :D Ga je je vriendinnetje niet missen?!
    Dikke smakkerd en succes daar, ik ga je verhalen lezen!!!

    Doeggg, XX, Hessy (en ook van de nog slapende Joris!)

  • 18 Februari 2009 - 07:01

    Randonneur:

    Goed bezig. Fiets met 18 versnellingen, geniaal. Was ie prijzig? Ik heb een stempelpost in Dalkeith. Ligt ten zuidoosten van Edinburgh. Lijkt mij leuk om alvast een kijkje te nemen bij de rugbyclub. BTW: Is er in het weekend dat wij er zijn misschien een thuiswedstrijd (voetbal)? Zou prachtig zijn!
    Veel sterkte met je onderzoek en tot later.
    Gr, Cees

  • 18 Februari 2009 - 09:09

    Steven:

    he mol,

    hoop dat je snel wat lui vindt om mee te pilsen succes met je onderzoek ik hoor van je

    groetjes steven

  • 18 Februari 2009 - 17:01

    Wouter P:

    Ugh ouwe!

    Goed om te horen dat het je daar goed vanaf gaat. Gaat dat fietsen wel lukken met de regen of valt dat mee?

    Veel succes met het onderzoek.

    Hasta pronto, groeten vanuit een snikheet Playa del Carmen!

  • 18 Februari 2009 - 21:18

    Marije:

    Ha Arjan,

    Klinkt leuk zeg die verhalen!! En ook erg mooie foto's! Geniet ervan, voor je het weet is het weer voorbij... Komt Kris eigenlijk ook nog langs? Fietze, pookerze en swabze;)

    Groetjes,

    Marije

  • 19 Februari 2009 - 18:06

    Maaike:

    hey arjan,
    in nederland kun je ook bij de hema een verzekering voor je huisdieren afsluiten heb ik uit betrouwbare bron vernomen :)
    dus zo bijzonder zijn die schotten helemaal niet :D
    groetjes, Frank en Maaike

  • 21 Februari 2009 - 09:47

    Lotte Van Welie:

    Hee Arjan!

    Leuk stukje en mooie foto's! The Uk is cool!
    Ze zijn wel streng met t bloedprikken zeg, dat was in Nieuw-Zeeland helemaal niet zo..
    Heel veel succes met links fietsen ;) en het is wel n goede conditie-training met die heuvels!
    Veel plezier verder!

    x Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Arjan

Onderzoeksstage Moredun Research Institute in Edinburgh

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 16465

Voorgaande reizen:

11 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: