Lammetjes en Nederland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu Lammetjes en Nederland - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu

Lammetjes en Nederland

Door: Arjan van der Zon

Blijf op de hoogte en volg Arjan

15 April 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Het is alweer een even geleden dat ik wat op mijn site heb gezet, dus ik dacht laat ik weer eens wat oprakelen van afgelopen 2 weken. Twee niet nader te noemen moeders vroegen zich namelijk af waar mijn volgende stukje bleef. Bij deze! Dit keer geen foto’s op mijn site! Ik wilde foto’s op mijn onderzoek gaan maken, maar ik weet niet of dat zo’n goed idee is om foto’s van een onderzoeksinstituut op deze site te gaan zetten. Dus jullie zullen het met een stukje tekst moeten doen deze keer.

STAGE
Afgelopen 2 weken waren op mijn stage erg druk. De lammerperiode is op volle gang en dat houd me aardig bezig. Niet dat er veel hulp nodig is bij het lammeren zelf, aangezien het ras (Scottish blackface, over 20 jaar te bewonderen op mijn eigen land) heel makkelijk zelf lammert. Maar het werk eromheen neemt veel tijd. Zo moeten de lammetjes gewogen worden en oornummers krijgen. De ooi moet vaginaal geswapt worden (voor niet veterinairen, met een wattenstaafje in de vagina roeren), waarna het wachten is op de placenta en vooral voorkomen dat de ooi hem opeet! De placenta moet binnenstebuiten worden gehaald en beoordeeld worden op eventuele laesies, waarna cotyledonen verwijdert moeten worden voor verder onderzoek. Aangezien schapen zich niet aan een van 8 tot 5 werkweek houden, moet er ook buiten werktijden om gewerkt worden. Tussen de schapen door nog wat aan mijn verslag gewerkt en vandaag mijn verslag zo goed als afgerond, voor zover mijn begeleiders het goed gaan keuren natuurlijk. Dus dat is even afwachten.

SQUASH
Voor de rest heb ik de week en weekend voor Pasen weinig uitgevoerd op een beetje pokeren en squashen na. Ik heb een huisgenoot die mij totaal in de pan hakt met squashen, dus ik ben hard aan het leren om beter te worden! Zo blijkt dat wat ik al jaren wist ook nog waar te zijn, rennen kan ik als een malle, maar de techniek is niet al te best. Aangezien menigeen onder jullie weet hoe goed ik tegen mijn verlies kan, is dit een leuke uitdaging.

NEDERLAND!
Donderdag was het tijd om Nederland te bezoeken! Op het vliegveld even de weg kwijt, aangezien ik zat te zoeken naar een vliegtuig dat naar Dusseldorf Weeze vloog en deze niet op het bord stond. Ook mijn vluchtnummer was nergens te bekennen! Na wat heen en weer geloop en wat beter kijken kwam ik erachter dat mijn reserveringsnummer toch wat anders was dan het vluchtnummer en dat Dusseldorf Weeze ook wel Niederheinen (of zoiets) wordt genoemd. Met slechts een half uur vertraging (en homo-stewards, vandaar dat ryanair dus zo goedkoop is) kwam ik dan toch aan op Dusseldorf waar mijn ouders en Kris mij stonden op te wachten! Heerlijk om weer even terug te zijn. Vrijdag was het goddelijk weer dus na een kopje koffie zijn kris en ik gaan kleren kopen en terrasje doen in Utrecht. Schandalig veel geld uit gegeven en genoten van een pannenkoek aan de Kromme Rijn! En uiteraard beiden met een glimlach op ons gezicht die moeilijk was weg te krijgen.

Zaterdag was vriendjes en vriendinnetjes dag, voor zover er iemand in Utrecht was tijdens het paasweekend (zowat niemand dus :p). Eerst even bakkie koffie in Nieuwegein bij Jelte en daarna bakkie Grolsch bij DSK met Rob en Roos. Leuk om te merken dat er niets veranderd in Nederland en dat ik dat stiekem ook af en toe wel mis! Die avond naar Kris haar ouders om volgende dag haar verjaardag te vieren. Zondag dus verjaardag van Kris, kortom hele dag mensen over de vloer en genieten van de taart, hapjes en drankjes! En niet te vergeten, zoeken naar het laatste chocolade paaseitje wat nog steeds niet is gevonden in de tuin in Woudenberg. Die dag nog even in de auto van mijn ouders gereden ook, waarbij ik maar 1 bocht naar rechts wat ruimer nam dan zou moeten.

En toen was het alweer maandag, tijd vloog voorbij! Nog even een goede boswandeling met Kris en der hondjes gemaakt, waarna ze me op de trein richting Bennekom zette. Toen Kris me wegbracht bleek ook het nadeel van even tussendoor thuiskomen, dat maakt het er niet leuker op om weer weg te gaan. Gelukkig was die middag nog wel erg gezellig in de tuin met mijn ouders, Robin, Safiera, Arjan P, 2 biertjes en een paasdiner. Daarna weer terug naar Edinburgh met wederom Ryanair. Dit keer vrouwelijke stewardessen en ik vloog op tijd! Het befaamde overwinningsliedje bij aankomst bleef echter achterwegen in het vliegtuig. Snachts 1 uur Schotse tijd kwam ik op mijn kamertje aan en kon ik mijn wekker zetten om 6:15…. Kortom, vol goede moed weer aan het werk! Gelukkig kreeg ik wel meteen echt schots weer, 7 graden bij aankomst en regen. Vandaag was niet veel beter, aangezien de hele dag niet meer dan 50 meter vooruit gekeken kon worden wegens mist.

Kortom, ik heb het leventje hier weer opgepikt en ga weer rustig verder.

p.s. Studio sport had ik ook erg gemist en dan 7-0 voor Ajax, super!
p.p.s. Broodjes bestellen in het Engels bij een Nederlandse bakker omdat iemand voor je toevallig Engels sprak is natuurlijk beetje dichtgetikt.
p.p.p.s. Familie Pomp, nog bedankt voor jullie kaartje! Zou Arjan doorgeven maar is hij vast vergeten.

  • 15 April 2009 - 20:24

    Mignon:

    he arjannetje,

    jammer dat ik je niet heb gezien toen je weer ffkes hier was! Leuk je verhalen te lezen joh! Lijkt me echt vet allemaal! jeetje en weer terug gaan na zo'n lekker weekend is zeker niet makkelijk! arme kris ook! maaaaaaaaaaaaaaaaaar als je weer terug bent is het extra fijn.

    nou menneke, geniet ervan!
    dikke kus

  • 15 April 2009 - 22:50

    Arjan P:

    achja je kent me, toch blij dat je me niet helemaal vergeten bent ;-p

    Maar was leuk je weer ff in NL te zien, die COLA smaakte prima bij je ouders!

    Veel succes nog komende tijd!

    Groetjes Arjan P

    p.s. jammer dat het zo slecht weer is daar, ik ben vandaag (woendsdag) nog verbrand van de zon. 24 C prima te doen!!

  • 16 April 2009 - 09:21

    Jantien:

    Hey Arjan,

    Heb ff heel schandalig al je berichten gelezen. Zit dus nu een uur achter een scherm te turen naar je verhalen. Kan het niet een beetje korter :p Of misschien moet ik maar gewoon meteen gaan lezen als je wat geschreven hebt.
    Goed om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt en dat het zowaar ook opschiet met je verslag/artikel.

    Ik kijk uit naar je volgende berichtje. Ik zal hem dan wel meteen gaan lezen hoop :D

    Liefs Jantien

  • 16 April 2009 - 16:30

    Marieke:

    eej A,

    Leuk dat je even in Nederland was ook al heb ik je niet gezien. (Paasweekenden zijn druk;-) )
    Grappig dat je vanzelf Engels gaat praten!:) Je Engels spreken is dus aardig ingeburgerd:)

    Veel succes en plezier verder!

    Groetjes,

    Marieke

  • 16 April 2009 - 17:17

    Robin:

    Eey!

    Leuk dat je er weer een weekend was! was blij op het einde nog even mijn aanwezigheid in het weekend terug te lezen ;)

    Succes nog de laatste maand! en veel plezier met reizen daarna!

    Laterrr!

  • 17 April 2009 - 17:15

    Peter:

    jey broertje
    goed te horen dat het allemaal goed gaat.
    vond het wel jammer dat ik je maar heel kort kon zien maarja dat is niet anders.
    en eindelijk een iets korter berichtje xD :P
    veel plezier verder met de schaapjes daar
    en spreek je wel weer een keer op msn,

    adios
    peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Arjan

Onderzoeksstage Moredun Research Institute in Edinburgh

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 16460

Voorgaande reizen:

11 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: