Ouders weekend - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu Ouders weekend - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu

Ouders weekend

Door: Arjan van der Zon

Blijf op de hoogte en volg Arjan

30 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

SCHOTSE KILT
Dag lezers, daar ben ik weer! Ten eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd allemaal met de ruime overwinning van Nederland op Schotland. Maar nu over mijn weekend. Mijn ouders vinden het heerlijk dat ik in Edinburgh stage loop, dat is namelijk weer een goed excuus om een leuk weekendje weg te plannen. Zo kwamen ze afgelopen donderdag dan ook aan in Edinburgh. Uiteraard konden ze niet gewoon aankomen, dus mijn moeder had een schotse rok aan en mijn vader een heuze kilt! De grappen en grollen van de familie van der Zon zullen we het maar noemen. Ik heb hun de weg naar het Bed and Breakfast gewezen en de volgende dag zijn ze naar het Kasteel gegaan en hebben het centrum bekeken, terwijl ik nog even een half dagje naar mijn stage ging en mijn collega’s verblijde met Hollandse stroopwafels.

RUGBY
Vrijdagmiddag ontmoete ik mijn ouders in de stad, waarna we (nadat ik een duif van de verdrinkingsdood gered had) eerst maar koffie bij de starbucks gingen doen om even bij te komen. Omdat mijn vader jarig was zondag had ik bedacht dat het wel leuk leek om hem een rugbywedstrijd in het stadium cadeau te geven. Uiteraard had ik het tot het laatste moment geheim gehouden en waren mijn ouders dus ook verrast dat we na een taxirit bij een groot stadium aankwamen. Zo groot zelfs dat de lange zijde van het stadium net gevuld was en de rest van het stadium helemaal leeg! Het was een “eredivisie” wedstrijd tussen Edinburgh en Connacht (Ierse ploeg) en ondanks het lege stadium was er een gezellig sfeertje en begin ik de spelregels steeds beter te begrijpen. Na de wedstrijd nog even mee geweest naar het Bed and Breakfast om daar mijn haren te laten knippen, lang leve mama! (gratis hè, ik blijf een arme student, ook hier)

STIRLING, GEESTEN EN VOETBAL
Zaterdag op tijd op en naar het station richting Stirling. Mijn moeder is hier 30 jaar geleden geweest en het was ook wel zo leuk om iets te ondernemen wat ook voor mij nieuw was. Daar aangekomen en door het centrum heen naar het kasteel. Dit kasteel is minstens zo mooi als het kasteel in Edinburgh maar het uitzicht over de sneeuwtoppen in de verte is veel mooier! Het weer was ook heerlijk, zonnig, alleen wel koud. Ook hebben we daar een 17e eeuws huis bezocht met alle verhalen die erbij hoorden. Zo kwamen we er daar achter dat men in die tijd op bier en brood leefde, aangezien water en melk vaak gecontamineerd waren. Ook bleek toen dat ik in het juiste land in the United Kingdom ben gaan wonen, want vroeger was een Schotse Pint 3 Engelse Pints! (dus 1704 ml).
In de middag zijn we terug gegaan naar Edinburgh en hebben we daar een spooktocht gevolgd. Onder de South bridge van Edinburg zitten allemaal soort van weggemoffelde stenen ondergrondse kamers waar vroeger de vreselijkste criminelen hun heil zochten, aangezien de politie daar niet durfde te komen. Deze rondleiding ging over geesten en paranormale dingen die er zich nog steeds in die gangen zouden bevinden. Eigenlijk was het best spannend! Gelukkig konden de mensen die het allemaal niet geloofden in een stenen ring springen ergens halverwege de tocht om te bewijzen dat het ook onzin was. Want volgens de gids was in deze ring een kwade geest opgesloten en waren er al mensen in flauw gevallen, met hun hoofd op de stenen gedonderd, ect. Leek mij nogal logisch als je dronken toeristen daar in laat lopen, dat gaat mis! Mijn vader en ik hebben daar dus even in rond gewandeld.
Savonds natuurlijk voetbal gekeken in de pub! Wij op zoek naar een pub waar ze het uitzonden en waar we ook wat konden eten. Maar veel pubs hadden niet de juiste zender. Wat ik vandaag hoorde op mijn stage is dat er meer dan 1000 pond voor een pub word gerekend om die specifieke zender waar het op werd uitgezonden te hebben in je pub. Dat verklaard een hoop. Maar gelukkig op tijd een pub gevonden met nog meer Nederlanders en uiteraard schotten genoeg. We hebben ons daar goed vermaakt en de honger wat uitgesteld met chips. Leuk om te horen hoe sarcastisch de schotten waren over hun eigen ploeg. Terwijl wij als Nederlands elftal wel wonnen, maar om nou van goed spel te spreken…. Daarna snel nog even een snackbar in om toch even fish and chips te eten en richting huis.

PAPA JARIG!
Zondagochtend ben ik zonder ontbijt richting het Bed and Breakfast van mijn ouders gelopen en hebben we gezellig ontbeten daar. Lekker schots ontbijt! En mijn vader was jarig, wat mijn moeder en ik beiden even vergeten waren (ik heb dat dus niet van een vreemde dat ik verjaardagen vergeet). Daarna met tassen naar het station om ze daar even op te bergen in een left luggage shop, want we gingen nog naar camera obscura. Dit is een soort van onderzeebootkijker, maar dan bovenop een gebouw in het centrum. Zo kon je mensen in de stad bespioneren, erg grappig. De rest van het museum waren allerlei kunstige voorwerpen en dingen met optisch bedrog. Leuk om te zien hoe je eigen ogen je volledig voor de gek kunnen houden! Toen zat het weekend er voor mijn ouders alweer op en na nog een starbucks koffietje heb ik ze op de bus naar het vliegveld gezet.
In de middag heb ik nog gefrisbeed met mijn huisgenoten aangezien het echt super mooi weer was! En na nog een potje poker die avond ben ik lekker op tijd gaan slapen, aangezien ook hier de klok is verzet en dat ik dat graag wilde inhalen. (foto’s van zondag komen later)

STAGE
Er zitten nog steeds vorderingen in mijn stage, alhoewel ik een beetje vastloop met de statistiek. Maar dat schijnt normaal te zijn voor een onderzoeksstage, dus dat zal ook wel weer op zijn plek terecht komen. De eerste lammetjes zijn ook reeds geboren en vanaf morgen is begint de eerste drukke lammerperiode! Dus lekker bij de schaapjes zitten, helpen als het nodig is, swabs nemen, placenta’s bekijken en cotelydonen uitknippen. Kortom wordt een leuke periode! Tussendoor hoop ik nog het een en ander te kunnen typen voor mijn verslag.

  • 30 Maart 2009 - 20:22

    Thea:

    hé Arjan,
    het is toch wat he al die bezoeken; wel gezellig en je ziet een hoop. Je hebt toch wel een maffe vader, het is mijn broer, maar soms denk ik toch dat hij uit een ander nest komt! Maar wel leuk!
    zijn de bezoeken nu afgelopen of zit er nog meer in het verschiet? Ja, er moet ook nog gewerkt worden, het gaat nu echt beginnen met het lammeren. En nu maar hopen dat je onderzoek oplevert wat je verwacht.
    succes en blijf vooral schrijven, leuk!
    groeten vanuit Eindhoven

  • 30 Maart 2009 - 20:33

    Maaike:

    hey duivenredder!
    leuke foto van je ouders in schotse rok. ik wacht alleen nog steeds op een foto van jou in kilt natuurlijk :)
    Liefs!

  • 30 Maart 2009 - 20:34

    Jos (vader Arjan):

    Wat Arjan vergeet te vertellen is dat hij direct onder mijn kilt heeft gekeken toen ik de bus uitkwam. (Aangezien ik geen echte Schot ben had ik er in ieder geval wel iets onder) Het was de moeite waard om te gaan kijken, we hebben ons prima vermaakt en gezien dat Arjan het daar goed gaat. (maar we missen je wel een beetje hoor :))

  • 30 Maart 2009 - 20:34

    Jos (vader Arjan):

    Wat Arjan vergeet te vertellen is dat hij direct onder mijn kilt heeft gekeken toen ik de bus uitkwam. (Aangezien ik geen echte Schot ben had ik er in ieder geval wel iets onder) Het was de moeite waard om te gaan kijken, we hebben ons prima vermaakt en gezien dat Arjan het daar goed gaat. (maar we missen je wel een beetje hoor :))

  • 08 April 2009 - 18:33

    Lydianne :

    Hai!

    Wij Koos en Lydianne (2 Nederlandse studenten die bij 2 verschillende hotels in Edinburgh stage lopen) hebben het idee opgevat om Koninginnedag te gaan vieren in Edinburgh!.
    Natuurlijk kennen ze dat hier niet echt maar het leek ons super leuk om met een grote groep Nederlanders het hier te gaan vieren en lekker de kroeg in te gaan!
    Lijkt je dit nou ook leuk, stuur dan een mailtje naar Lydiannestroo@hotmail.com en we houden je op de hoogte! (natuurlijk mag je ook andere Nederlanders die je kent meenemen!:)
    Behalve een enorm leuke feest avond is dit natuurlijk ook prima geschikt om meer leuke mensen te ontmoeten in deze top stad!

    Groetjes Koos en Lydianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Arjan

Onderzoeksstage Moredun Research Institute in Edinburgh

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 16466

Voorgaande reizen:

11 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: