Kris weekend! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu Kris weekend! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu

Kris weekend!

Door: Arjan van der Zon

Blijf op de hoogte en volg Arjan

02 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Dag lieve lezertjes! Tot zover heb ik jullie gespaard met relatief korte stukjes op mijn site. Nu was afgelopen weekend erg lang en geweldig, dus ik denk dat niet ieder van jullie het einde haalt van dit verhaal, maar toch leuk dat je het probeert!

DONDERDAG, WEEKEND!
Nadat mijn stagebegeleider mij donderdag streng verboden had vrijdag en maandag op mijn stage te verschijnen ging ik donderdag een lang weekend tegemoet! Met de bus richting vliegveld en daar was ze! 2 Weken weg zijn is niet lang, maar toch lang genoeg om heel erg blij te zijn om elkaar weer te zien! :) Dus beiden met een big smile op ons gezicht richting huis waar ik Haggis ging koken (naja koken, uit de magnetron). Het liep inmiddels tegen 11 uur, dus dat werd ook wel eens tijd voor een avondmaaltijd. Aangezien mijn kamer nog kaal was had Kris een mooie poster gemaakt met een voetbalelftal (ik vroeg me in Nederland al af waarom ze in vredesnaam die voetbalplaatjes steeds bewaarde) waarbij elke voetballer een naam had gekregen van vrienden/familie uit Nederland. Op de achterkant de overige plaatjes zodat ik elke zondagavond toch nog om 7 uur naar voetbal kan kijken! :p

TOERISTJE UITHANGEN
De volgende ochtend niet te vroeg op en naar Edinburgh Castle. Om het toerisme in het weekend te voorkomen leek het ons handig het kasteel op vrijdag te bezoeken, maar dat viel vies tegen! Aangezien zaterdag de rugbywedstrijd Schotland-Italie voor de Six Nations Cup hier in Edinburgh was (hierover later meer), stikte het in de stad van de Italianen! Zo ook op het kasteel. Ondanks dat was het kasteel van echt schitterend. Het bestond uit allerlei vertrekken die bijna allemaal opengesteld waren voor publiek. Ook waren er verschillende musea die ons zo’n beetje de geschiedenis van het kasteel en de geschiedenis van Schotland vertelden. Heldhaftige mensen die Schotten! Alleen zijn ze hun glorietijden wel zo’n beetje voorbij en proberen ze die nog een beetje staande te houden met hun Kilten en doedelzakken. Want trots op hun geschiedenis, dat zijn ze!
In het kasteel hebben we 4 uur rondgedwaald, mooie uitzichten, grote kanonnen (waarmee elke dag om 1 uur een schot wordt gelost, nog nooit gehoord), de kroonjuwelen, verhalen van vroeger, een vrouw die schitterend vertelde over koningin Marie in haar tijd (gekroond op 8 maanden leeftijd waarna haar zoon op 1 jarige leeftijd werd gekroond), de bloedige geschiedenis van de union met Engeland en een militaire gevangenis met kamers daarin die wel een kopie leken van mijn eigen kamer! (hoog geplaatste gevangenen hadden het hier zo gek nog niet) Over het kasteel kun je uren schrijven, het is echt de moeite waard daar een keer geweest te zijn!
Die middag nog wat rond gedwaald op de Royal Mile langs winkeltjes, een weverij en een zijstraatje waar we nog een boekenmuseum vonden over onder andere Sir Walter Scott. Daarna de Pub in voor een welverdiende Pint! Vervolgens hebben we heerlijk gegeten in Doric, een Pub met daarboven een restaurant, waarna we richting huis zijn gegaan mijn laptop hebben getest op het draaien van een dvd (het werkte).

RUGBY!
Zaterdagochtend hadden we om half 11 afgesproken met Sophie en Sam. Dit zijn 2 diergeneeskunde studentes in Edinburgh die Kris afgelopen zomer heeft leren kennen toen ze in Amerika was. Die wilde ze graag nog wel een keer zien! Nadat we de bus niet in mochten omdat we geen gepast geld hadden (wisten wij veel) zijn we maar gaan lopen richting de afgesproken plek (Royal Dick Vet Library). We konden lopen in T-shirt omdat de zon scheen, dus zo erg was dat nog niet. Na de kennismaking zijn we gaan lunchen in een leuk eetcafétje, terwijl de oren van het hoofd werden gekletst. Erg gezellig! En weer een goed eetcafétje leren kennen, wat natuurlijk ook nooit kwaad kan.
Om 1 uur moesten wij weer met de bus (nu wel met contant geld) richting Waverly stadion. Want vorige week heb ik kaarten voor de rugbywedstrijd Schotland-Italie gekocht! Vanaf het centrum hadden we eigenlijk net zo goed kunnen lopen, want hordes met mensen liepen vanuit het centrum opgedost en wel richting het stadion, wat sneller ging dan met de bus. Maar vanuit de bus die mensen bekijken was wel praktisch. Uiteraard nog 2 Schotlandsjalen op de kop getikt (die nu aan mijn muur hangen) en op naar het stadion. Het stadion was niet geheel gevuld, maar een stadium waar 67.000 mensen in kunnen, die bijna vol zit is ook erg indrukwekkend! Alle supporters zaten dwars door elkaar en hadden de grootste lol met elkaar. Hoewel rugby wat gewelddadiger aandoet dat voetbal gaat het er op de tribune toch een stuk vriendelijker aan toe onderling.
De wedstrijd begon met een ceremonie waarbij een hele doedelzakkolonie het veld betrad en een paar legermannetjes met vlaggen (waarvan 1 de looser was, want die moest de Italiaanse vlag dragen), waarna de volksliederen van beide landen werden gespeeld. Kippenvelmomentje moet ik zeggen! (ik probeer een filmpje bij te voegen als dat lukt, alvast excuses voor de kwaliteit :p) Daarna kon de wedstrijd dan echt beginnen. Uiteraard waren Kris en ik volledig voorbereid op het spelletje rugby en kenden wij de regels van dit mooie spelletje volledig. Aangezien Kris erachter kwam dan in een stadion geen commentaar werd gegeven bij de wedstrijd (wat op tv altijd wel is) hebben we dat zelf maar gegeven. Commentaar als “pak hem”, “bommetje op die gast” en “rennen met je kadaver”, waren erg vermakelijk voor onszelf, heerlijk zo’n land waar niemand je verstaat. Gelukkig zat een paar rijen achter ons wel een kenner die met zijn dronken kop commentaar schreeuwde als “Get your blody line organised you fouls!” en niet nader te noemen uitlatingen naar de referee.
Zoals duidelijk mag zijn hebben we niet alle spelmomenten volledig begrepen, maar leuk was het wel! Er moet ook nog even gezegd worden dat voetballers inderdaad maar mietjes zijn. De klappen die deze kerels af en toe te verduren krijgen, daar gaan de rillingen van door het stadion. Maar meestal staan ze gewoon weer op. Het moge duidelijk zijn dat het een groot succes was en ook zeker voor Schotland! Eigenlijk was dit de wedstrijd tussen de loosers van the six nations cup, aangezien Schotland 5e staat en Italie 6e. Maar met de klinkende overwinning van 26-6 staat Schotland nu wat steviger op die 5e plek!
Al teruglopend zijn we een Starbucks in gedoken voor een bakkie koffie en mensen kijken buiten. Starbucks werd vanaf toen ook een terugkerend thema aangezien dat goed te drinken is vergeleken met de koffie die je hier af en toe wordt voorgeschoteld.
Na de koffie boodschapjes doen voor die avond, dit keer weer zelf koken om het budget toch een beetje in de gaten te houden en even weg te zijn uit de drukte.

WANDELEN
Zondagmiddag zijn we naar Holyrood park gegaan, nadat we koffie hadden gehad bij Starbucks (wel een andere locatie dit keer). Aangekomen bij Holyrood park kregen we een heerlijke regen/hagelbui over ons heen, waardoor de moed ons even in de schoenen zonk. Gelukkig klaarde het snel weer op en zijn we Arthurs seat op geklommen (een deel van Holyrood park), waar we lekker onze bammetjes hebben gegeten op de rotsen, genietend van het uitzicht en de regenwolken in de verte. Terug naar beneden kregen we hagelbui nummer 2 op ons hooft, die na 5 minuten aanhouden door Kris werd benoemd als “langste hagelbui ooit”. Gelukkig overleefden we ook deze bui en liepen we naar het schots nationaal museum om daar ook nog even een kijkje te nemen. Deze sloot om 5 uur, waarna we op zoek gingen naar een eetplekje. Fish en Chips hadden we nog niet gehad, dus dat moest gebeuren! Kieskeurig als wij zijn duurde het even voordat we de naar ons idee juiste Pub hadden gevonden, maar het was de moeite! Heerlijk gegeten! Op de terugweg richting bus kwamen we wonder boven wonder weer een andere Starbucks tegen. Ook deze werd later goedgekeurd.

FACULTEIT DIERGENEESKUNDE
Maandag was alweer de laatste dag dat Kris hier zou zijn. Balen dus! Maar toch nog wat ondernemen, aangezien Sam ons een rondleiding had aangeboden op de faculteit van diergeneeskunde. Dat wilden wij natuurlijk wel even zien! Eigenlijk was het erg vergelijkbaar met de faculteit in Nederland, zelfs net zo’n bouwput als bij ons! Wat wel een groot verschil was is dat de faculteit hier nog veel verder uit de stad ligt dan de onze.
Daarna haasten naar huis, spullen pakken en richting vliegveld, waar we om 2 uur aankwamen. Nog even samen een broodje halen en dan is het weekend alweer om! Wat kan tijd toch snel gaan.

Thuisgekomen moest ik de was doen, beetje trieste bedoeling zo in mijn eentje. Maar gelukkig kan ik terugdenken aan het super weekend wat ik gehad heb samen met Kris!

p.s. Ik heb een nieuwe huisgenoot, een Nederlander uit Utrecht. Wel vegetariër helaas.
p.p.s. Scott monument en Schots monument is iets anders, kan voor verwarring zorgen ;)
p.p.p.s. Knap als je dit hebt uitgelezen
p.p.p.p.s. Wisten jullie dat Dolly het schaap gekloond is op het Moredun Research Institute? Waar ik nu dus stage loop.

  • 02 Maart 2009 - 19:49

    Fokko:

    waar haal je dat ppppps toch vandaan?;) vegetariers daar hou ik ook niet zo van ;) Leuk dat Kris er was! Ik snap best dat je na twee weken al heimwee hebt....gelukkig komt binnenkort je familie al dus hoef je je niet alleen te voelen....:P

    xxx

  • 02 Maart 2009 - 19:56

    Kris:

    Ik sluit me bijna geheel bij het bovenstaande boekwerk aan.
    Rectificaties: we waren niet in Waverlystadion, maar in het Murrayfield stadion. het was bommetje op Arjan ipv bommetje op 'die gast'.
    Het was leuk!!!!!
    xxxx

  • 02 Maart 2009 - 20:14

    Marion:

    Het is duidelijk dat jullie samen wat van het weekend hebben gemaakt!! Moeten jullie wel weer even op teren.
    Lagen er nog beroemde honden begraven op die hondenbegraafplaats? De hond van Bloody Mary bijvoorbeeld?

    xxx van Mam

  • 03 Maart 2009 - 06:25

    Maaike:

    klinkt goed allemaal! ik had natuurlijk kris versie al gehoord, maar zo met beeld erbij is ook altijd leuk!
    x Maaike
    ps: ga jij nu ook nog schaapjes klonen voor je onderzoek? heb je wel minder spreiding tussen dieren :p

  • 03 Maart 2009 - 14:41

    Cees:

    Hey Arjan,
    Het is idd een lang verhaal maar leest wel lekker weg. Ik heb inmiddels een fietskaart van jouw omgeving als je een kopie wil dan kan ik die volgend weekend meenemen? BTW Hedde gij de kaartjes voor Hibernian - Hearts al binnu?
    Tot over ander halve week!
    Gr zie kantlijn

  • 03 Maart 2009 - 15:14

    Steven:

    he mol ik heb je verhaal niet gelezen maar zie dat je fraaie plaatjes hebt geschoten! fijn weekend groetjes steven

  • 03 Maart 2009 - 19:12

    Jorien:

    Hey Arjan (en natuurlijk ook aan Kris)

    Wat gaaf dat jullie het weekend bij elkaar konden zijn zeg. Begeleiders die je verplicht een lang weekend de hort op sturen zijn de betere :)

    Begin je al zo erg aan de haggis te wennen dat je er zelfs magnetron maaltijden van koopt? Je bent gek! Dan liever fish & chips.

    Ik kan me dat kippenvel gevoel helemaal voorstellen, super die menigte aan het zingen en te juichen! mooi filmpje!

    Veel plezier verder en succes met 'voetbal' kijken! xxx Jorien

  • 04 Maart 2009 - 09:49

    Lotte Van Welie:

    Heee Arjan!

    Ik heb t uitgelezen!! Leuk stukje hoor en zeker de foto's en t filmpje geven een goede indruk van Schotland. Ik moet er toch maar snel met Rene naartoe voordat ie weer in Nederland is.
    Hier is t weer trouwens ook niet zo goed, maar de langste hagelbui ooit hebben jullie wel gehad denk ik ;)

    Geniet ervan daar!
    x Lotte

  • 04 Maart 2009 - 16:06

    Cock:

    Hoi Arjan,

    Vat heb jij een leuk weekend gehad zeg! Jij kunt
    er zeker naar denken dacht
    ik en wat een leuke foto's
    heh jij gemaakt man! Ik hoorde dat jou broer met
    vrinden ook komen geniet er
    maar lekker van hoor Arjan!

    Cock

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Arjan

Onderzoeksstage Moredun Research Institute in Edinburgh

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 16461

Voorgaande reizen:

11 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: