Sneeuw, regen en zonneschijn - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu Sneeuw, regen en zonneschijn - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Arjan Zon - WaarBenJij.nu

Sneeuw, regen en zonneschijn

Door: Arjan van der Zon

Blijf op de hoogte en volg Arjan

08 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

GALASHIELS
Ik begin hier zowaar in de sleur te raken zo lijkt het! Ook dit weekend begon weer in de Pub op vrijdag en savonds thuis een potje poker (waar ik uiteraard weer 2e werd, omdat mijn laatste tegenstander een pair azen had tijdens het laatste potje).
De volgende dag had ik afgesproken in Galashiels, een dorpje 50 km ten zuid-oosten van Edinburgh. Ik zou daar Patricia en George Caldow (beiden dierenarts, Patricia Nederlands, George Schots, hij werkt bij de SAC, oftewel de GD van Schotland) ontmoeten. Dit zijn kennissen van Maarten Pieterse en ik had hem beloofd hun op te zoeken. Dus 9 uur de bus die kant uit. Het was een busrit van ruim een uur door de Borders zoals het gebied rondom de Engelse grens heet. Een schitterende tocht! Het gebied bestaat een en al uit heuvels waarop zich landbouw en vee (koeien en schapen) bevinden. Zo spotte ik eindelijk mijn eerste schotse hooglanders (in de laaglanden, maar goed), zag ik drachtige schapen die alleen op hun kont waren geschoren (is wegens de recessie een schaap helemaal scheren te duur en is daarom wegens hygiëne alleen de kont geschoren?) en zag ik leuke aardrijkskundige fenomenen die ik geleerd heb afgelopen tijd, wat niemand interesseert, dus daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Ik had een boek meegenomen om te lezen maar heb het niet eens uit de tas gehaald.
Op heb busstation werd ik opgepikt waarna we eerst naar hun huis gingen. Daar trof ik 3 kids van 6 tot 11 jaar en een hond van 8 maanden, kortom, een hoop energie! Die energie moest eruit dus zijn we de hoogste berg in de buurt gaan beklimmen, waarvan ik de naam en hoogte helaas ben vergeten. Door het grijze weer was het uitzicht helaas niet erg goed, maar desondanks wat het een mooie, doch koude, tocht, met leuke lakenvelderachtige koeien (lijkt schotse hooglander lakenvelder variant, maar heet Banded Galloway).
Teruggekomen hebben we eerst geluncht en de rest van de middag gekletst over van alles en nog wat, maar vooral over dierenartsen, de faculteit hier en de faculteit in Nederland. Ook werden mij alle spots verteld die ik in Schotland zeker nog moet gaan bezoeken!
Savonds kreeg ik lam voorgeschoteld, heerlijk! De dag voordat ik kwam had ik nog mail gekregen of ik geen vegetariër was, want ze gingen net een lam slachten. Ik met mijn goedgelovige hoofd dacht dat ze dat meenden en mailde terug dat ik graag een stukje luste! Daar aangekomen bleken ze me dus in de maling te hebben genomen. Maar smaken deed het zeker!
Op de terugweg regende het cats and dogs! Zeiknat thuis aangekomen (want ik moest nog 10 min lopen vanaf de bus) heb ik die avond niets nuttigs meer gedaan, behalve even skypen en wie is de mol kijken! (dat laatste was erg frustrerend, dat begrijpen de mensen die het ook gezien hebben).

ZONDAG RUSTDAG
Zondag regen, sneeuw en wind, dus uitslapen en lekker lezen! Maar tegen 12 was het toch even strakblauwe lucht, dus naar buiten naar een kasteel wat hier 20 min lopen vandaan ligt. Leuk kasteel waar Queen Mary of Scots nog een tijdje gewoond heeft. Het was een mooi gezicht in het zonnetje, maar dat was het dan ook wel. Binnen was weinig te beleven, behalve dan verschillende duivennesten en zowaar een paar jonge duiven met pappie en mammie! Speciaal voor Wouter Pomp even op de foto gezet, aangezien hij nogal wilde ervaringen heeft met een duivennestje (voor dat verhaal verwijs ik jullie door naar Wouter). Verder was het vooral veel steen, met bovenin het kasteel wel een mooi uitzicht over zee en besneeuwde bergtoppen. Net voor de volgende regenbui was ik weer thuis, om de rest van de middag wat rond te rommelen in huis.

ONDERZOEK
Deze week gaat het lekker met het onderzoek! Ik kreeg zowaar complimenten over het feit dat ik zo georganiseerd werk. Ik kon zelfs multitasken! Ik denk dat dit meer zegt over de mate van georganiseerd werken van de persoon die mij het compliment gaf dan over mij :p Uiteraard ook weer een goede blunder gemaakt deze week. Ik heb net geleerd hoe je “Western blotting” moet doen. Dus ik dacht dat kan ik zelf nu wel. Vrolijk aan de slag, moest ik op gegeven moment een rood goedje (zo stond dat in mijn aantekingen) over het membraan gooien. Ik zoeken, ja hoor gevonden! Helaas was het een ander rood goedje dan de bedoeling was….. Gelukkig kon men er om lachen, ze waren zelfs verbaast dat ik zelf het hele proces ervoor foutloos had gedaan. Vrijdag nog een Western blot gedaan, ook hier een foutje gemaakt maar gelukkig kon ik deze nog herstellen. De resultaten die ik tot nu toe heb over de antilichamen zien er goed uit! Komende week hoop ik nog veel samples te doen zodat ik over 2 weken al mijn resultaten binnen heb.

p.s. Schotse huizen zijn koud! Ramen open terwijl het hooguit 2 graden is buiten :p
p.p.s. Schotse mensen lopen in truien buiten i.p.v. jassen. Alleen als het regent gaat de jas aan.
p.p.p.s. Ik lees een engels boek en ik begrijp het totaal! Wonderlijk. Toch progressie!

  • 08 Maart 2009 - 20:11

    Robin & Aanhang ;):

    Yes, de eerste!

    Als ik het goed begrijp komt het volgende verhaal op je site in het Engels? Als het je allemaal zo goed vergaat... ben benieuwd!

    Klinkt alsof het prima te vertoeven is daar... Je zal je wel thuis voelen met dat typisch hollandse weer!

    see you next week!

  • 09 Maart 2009 - 09:29

    Sanneke:

    Arie!

    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Wordt er ook nog een beetje hardgelopen of valt dat er bij tussen in alle drukte?
    Er zijn inderdaad biggen op je Kibo.. t zijn er (maar) 6, waarvan ook nog eens 5 beren. Suus is al boven op 1 gaan staan waardoor die mank loopt.. niet helemaal soepel dus.
    Geniet er nog van daar, we zullen goed op je vriendinnetje passen en tot gauw!

    Liefs San

  • 09 Maart 2009 - 11:11

    Marieke:

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. Je hebt het er goed naar je zin volgens mij.:)
    Doe trouwens je volgende verhaal nog maar niet in het Engels, ik wil precies weten wat jullie volgend weekend uitspoken!:P haha

    Veel succes met je onderzoek en veel plezier aanstaande weekend met de gange!
    Groetjes,
    Emmer

  • 09 Maart 2009 - 12:53

    Roos:

    yo arie, volgens mij heb je het wel naar je zin daar!
    Suus (ons lieve varken die nu niet zo heel lief meer is) is afgelopen weekend bevallen van 5 zonen en 1 dochter. Ze heeft er al een plat gelegen, maar deze leeft nog wel.
    Succes nog daar!
    KUS ROOS

  • 09 Maart 2009 - 12:54

    Roos:

    zo zie je maar, niet alleen het verhaal lezen, maar ook eerst de reacites voor je iets stuurd... :-S
    KUS!!

  • 09 Maart 2009 - 13:47

    Peter:

    hey broertje
    ik lees nu allemaal leuke verhalen :) zo te horen is het echt een super mooi land :)
    maar ehm zijn korte berichtjes verboden om te maken ofzo :P

    ltrs
    peter

  • 09 Maart 2009 - 19:37

    Jos:

    ach zo moeilijk is engels toch niet.... zelfs ik kan het... haha

    Ps hier schijnt de zon en ik ga zo naar buiten met een cocktailtje in me zwembroek....

  • 10 Maart 2009 - 14:00

    Lotte:

    Klinkt niet als een verkeerde sleur :-)

  • 17 Maart 2009 - 14:30

    Thea:

    hé Arjan, hebben je vrienden je zo afgemat van het weekend dat je geen puf meer hebt om ons te schrijven, of ben je ons al vergeten? We hopen natuurlijk het goed met je gaat en je alleen maar leuke dingen doet en geniet van je tijd daar! groeten vanuit Eindhoven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Arjan

Onderzoeksstage Moredun Research Institute in Edinburgh

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 16460

Voorgaande reizen:

11 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: